tisdag 8 september 2009

Vilken skillnad det blir med hembakat!


I går bakade jag Leilas mammas tekakor!Här kommer receptet! Dom var lättbakade, jättegoda och eftersom jag är en tidsoptimist, så stod jag mitt i baket när jag kom på att oj då, min dotter ska gå och dansa och jag måste gå!! Vad gjorde jag? Degen skulle jäsa 30 minuter så jag ringde min mamma och frågade om jag kunde ställa in den i kylen och långsamt jäsa och det kunde jag!


Men jag var ju lite orolig att jag skulle få kasta degen när jag kom hem efter några timmar! Men den var perfekt! Väldigt lätt deg att baka ut och bröden blev fantastiska! Jag ska baka flera i dag tror jag, vi är ju ganska många så dom gick åt!


Leilas mammas tekakor!

10 bröd
5 dl mjölk
4 dl havregryn
1/2 msk salt
1 msk ljus sirap
150 smör
25 g färsk jäst
8-9 dl vete mjöl special

1. Värm mjölken till cirka 50 grader och häll i havregrynen, salt och sirap. Låt blandningen stå och svälla i cirka 20 minuter.

2. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.

3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.

4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.

5. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i cirka 30 minuter.

6. Sätt ugnen på 225 grader.

7.Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio bitar och kavla ut till runda tekakor cirka 1 cm tjocka.

8. Nagga dem med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i cirka 30 minuter.

9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.


Jag serverade dom med min mammas hemmagjorda björnbärssylt och ungarna åt dom med honung som vi fått från en god vän i från landet!

Det fina blåa fatet har jag fått i från min pappa och det var i från början ett våningsfat till kakor! Pappa gjorde också jättegoda tekakor när jag var liten!

Kram Me

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar